SPACE MARK: ΤΟ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΕΚΘΕΣΗ & ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΝΕΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ
Το “Space Mark” στοχεύει στην ενίσχυση της καλλιτεχνικής σκηνής της Θεσσαλονίκης παρέχοντας την ευκαιρία σε νέους καλλιτέχνες να γνωρίσουν καλύτερα και να κατανοήσουν βαθύτερα το οικοσύστημα της σύγχρονης τέχνης. Το project περιλαμβάνει έκθεση δύο καλλιτεχνών που επιλέχθηκαν μέσω ανοικτής πρόσκλησης συμμετοχής, σεμινάριο όπου επαγγελματίες της τέχνης και εκπρόσωποι φορέων μοιράζονται τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους, εργαστήριο με επίκεντρο την κοινωνικά εμπλεκόμενη τέχνη.
ΙΝΦΟ
ΕΚΘΕΣΗ
Δάφνη Βλασίδου - "In the presence of Absence" Μαρία Τσεσμελή - "Formations" Εγκαίνια: 15 Μαρτίου, 20:00 Χώρος: Goethe-Institut Thessaloniki - Γκαλερί Διάρκεια ως 27 Απριλίου Παράταση ως 17 Μαΐου Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή 10:00-21:00. Σάββατο 09:00-13:00. Κυριακή κλειστά. |
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Σεμινάριο: Το Οικοσύστημα της Σύγχρονης Τέχνης 5-6 Απριλίου, Goethe-Institut Thessaloniki Εργαστήριο: Χτίζοντας την αλλαγή - Ένα αλφαβητάρι για την κοινωνικά εμπλεκόμενη τέχνη με τον Βασίλη Μπαλάσκα 12-13 Απριλίου, Goethe-Institut Thessaloniki Portfolio Masterclass 31/5, Goethe-Institut Thessaloniki & Online 1/6, Goethe-Institut Thessaloniki |
|
|
|
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ
31/5-1/6 2024
PORTFOLIO MASTERCLASS!
Περιγραφή: Το εργαστήριο σχεδιάστηκε για να καθοδηγήσει νέους και ανερχόμενους καλλιτέχνες στη διαδικασία δημιουργίας ενός συναρπαστικού portfolio που προβάλλει τα καλλιτεχνικά τους ενδιαφέροντα και την προσωπική τους πρακτική. Το εργαστήριο διερευνά τους δεσμούς μεταξύ ψηφιακού/έντυπου και βίντεο-portfolio και εξετάζει τις μεθοδολογίες για τη δημιουργία μιας ουσιαστικής και συνεπούς οπτικής γλώσσας. Η πρώτη μέρα είναι αφιερωμένη στο χτίσιμο ενός ψηφιακού portfolio με συνεκτική αφήγηση, που αντιπροσωπεύει όσο το δυνατόν καλύτερα τη δουλειά και την πρακτική των καλλιτεχνών και δίνει έμφαση στα δυνατά τους σημεία. Η δεύτερη μέρα περιλαμβάνει πειραματισμούς με τις δυνατότητες του βίντεο-portfolio.
Βιογραφικά ειδικών
Έφη Χαλυβοπούλου - καλλιτέχνης, ερευνήτρια και εκπαιδευτικός. Επικεφαλής Εικαστικών Τεχνών και Ιστορίας της Τέχνης, Σχολή Καλών και Παραστατικών Τεχνών “Frances Rich” στο Deree, ACG. Έχει εκθέσει τη δουλειά της σε ατομικές, ομαδικές και περιοδεύουσες εκθέσεις σε γκαλερί και μουσεία σε όλη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Τα ζωγραφικά της έργα και οι εγκαταστάσεις της ασχολούνται με την βιοπολιτική και την βιοτεχνολογία, ενώ οι πρόσφατες βιντεοεγκαταστάσεις της είναι συνεργατικά έργα που διερευνούν κοινωνικά ζητήματα στη μεταπανδημική κανονικότητα. Έχει διδάξει στο The Burren College of Art, στην Ιρλανδία και είναι μέλος του New School for Social Research, Νέα Υόρκη (Visual Perception). Έχει διεξαγάγει έρευνα για την Κοινωνικά Εμπλεκόμενη Τέχνη, την Αναλογική και Ψηφιακή Αφαίρεση και τις Αποχρώσεις του Αφηρημένου Βίντεο στο Faculty Resource Network του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης σε συνεργασία με τα προγράμματα Τέχνης και Εκπαίδευσης στο Steinhardt and Tisch - the School of the Arts. www.halivopoulou.net
Μελίνα Κωνσταντινίδη - κάτοχος πτυχίου Γραφιστικής από την Deutsche Höhere Lehranstalt für Graphic und Werbung, μεταπτυχιακού τίτλου στο Επικοινωνιακό Σχεδιασμό από το Central Saint Martins College of Art and Design στο Λονδίνο και πτυχίο στην Επιστήμη Υπολογιστών από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Βασιζόμενη σε πάνω από μια δεκαετία εμπειρίας στον κλάδο της διαφήμισης, ξεκίνησε ένα μετασχηματιστικό ταξίδι το 2007, ιδρύοντας την Busy B. Η δραστηριότητα της Busy B επικεντρώνεται στο branding, την ονομασία και τον σχεδιασμό, με μια νότα εξειδίκευσης στη συσκευασία , έντυπες και ψηφιακές εφαρμογές. Εξακολουθεί να είναι ένα ταξίδι που συνδυάζει μάθηση και εξέλιξη με επίκεντρο την παροχή στρατηγικών και αποτελεσματικών δημιουργικών υπηρεσιών, για να συμβάλει θετικά στο χώρο του branding. Από το 2020, η Μελίνα είναι μέλος του Τμήματος Γραφιστικής της ACG - Deree, φέρνοντας μια πλούσια εμπειρία στον ακαδημαϊκό κόσμο. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη διερεύνηση της από κοινού χρήση της στρατηγικής σκέψης, της έρευνας πάνω στο design, με στόχο την αντιμετώπιση κοινωνικών και επιχειρηματικών προκλήσεων με καινοτόμους, δημιουργικούς, υπεύθυνους και αποτελεσματικούς τρόπους.
Μάριος Σταμάτης - εικαστικός, σχεδιαστής και εκπαιδευτικός με έδρα την Αθήνα. Διδάσκει στο Frances Rich School of Fine and Performing Arts του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδας και είναι συνιδρυτής, με την Βασιλική-Μαρία Πλαβού, του δημιουργικού γραφείου Studio Precarity το οποίο βραβεύθηκε με το Young Book Designers Award 2022 του Ινστιτούτου Γκαίτε. Η πρακτική του περιλαμβάνει γλυπτική, περφόρμανς, βίντεο, ήχο και κείμενο. Μέσα από μια αποκεντρωμένη ρευστότητα στον τρόπο έκφρασης, το έργο του διερευνά την ολοένα αυξανόμενη επιρροή των νέων μορφών νοημοσύνης στον ανθρώπινο ψυχισμό, τη σκέψη και τελικά το σώμα, και πώς ενστερνιζόμενος τις διασυνδέσεις μεταξύ οργανικής και μη οργανικής ζωής, αυτή η επιρροή γίνεται όχημα για την επανεξέταση των μετασχηματιστικών συνυπάρξεων. Κατέχει πτυχίο Γραφικών Τεχνών από το Camberwell College of Art και μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Καλών Τεχνών από το Goldsmiths University of London. Ήταν αποδέκτης της υποτροφίας ARTWORKS 2023 του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και του απονεμήθηκε το βραβείο Startpoint το 2018. Έχει συμμετάσχει σε προγράμματα φιλοξενίας καλλιτεχνών όπως το Villa Bergerie και έχει παρουσιάσει τη δουλειά του διεθνώς σε γκαλερί και ιδρύματα όπως Εθνική Λυρική Σκηνή, Haus N Athen, Zabludowicz Collection, Gossamer Fog, Arebyte, Assembly Point, Beaconsfield, weekend, CAN, Outsight, Fotopub, Centre d'Art Contemporain Genève και Tower Hamlets Cemetery Park. Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε εκδόσεις και πλατφόρμες όπως artforum, kubaparis, ofluxo, saliva και aqnb. https://mariostamatis.com
Μελίνα Κωνσταντινίδη - κάτοχος πτυχίου Γραφιστικής από την Deutsche Höhere Lehranstalt für Graphic und Werbung, μεταπτυχιακού τίτλου στο Επικοινωνιακό Σχεδιασμό από το Central Saint Martins College of Art and Design στο Λονδίνο και πτυχίο στην Επιστήμη Υπολογιστών από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Βασιζόμενη σε πάνω από μια δεκαετία εμπειρίας στον κλάδο της διαφήμισης, ξεκίνησε ένα μετασχηματιστικό ταξίδι το 2007, ιδρύοντας την Busy B. Η δραστηριότητα της Busy B επικεντρώνεται στο branding, την ονομασία και τον σχεδιασμό, με μια νότα εξειδίκευσης στη συσκευασία , έντυπες και ψηφιακές εφαρμογές. Εξακολουθεί να είναι ένα ταξίδι που συνδυάζει μάθηση και εξέλιξη με επίκεντρο την παροχή στρατηγικών και αποτελεσματικών δημιουργικών υπηρεσιών, για να συμβάλει θετικά στο χώρο του branding. Από το 2020, η Μελίνα είναι μέλος του Τμήματος Γραφιστικής της ACG - Deree, φέρνοντας μια πλούσια εμπειρία στον ακαδημαϊκό κόσμο. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη διερεύνηση της από κοινού χρήση της στρατηγικής σκέψης, της έρευνας πάνω στο design, με στόχο την αντιμετώπιση κοινωνικών και επιχειρηματικών προκλήσεων με καινοτόμους, δημιουργικούς, υπεύθυνους και αποτελεσματικούς τρόπους.
Μάριος Σταμάτης - εικαστικός, σχεδιαστής και εκπαιδευτικός με έδρα την Αθήνα. Διδάσκει στο Frances Rich School of Fine and Performing Arts του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδας και είναι συνιδρυτής, με την Βασιλική-Μαρία Πλαβού, του δημιουργικού γραφείου Studio Precarity το οποίο βραβεύθηκε με το Young Book Designers Award 2022 του Ινστιτούτου Γκαίτε. Η πρακτική του περιλαμβάνει γλυπτική, περφόρμανς, βίντεο, ήχο και κείμενο. Μέσα από μια αποκεντρωμένη ρευστότητα στον τρόπο έκφρασης, το έργο του διερευνά την ολοένα αυξανόμενη επιρροή των νέων μορφών νοημοσύνης στον ανθρώπινο ψυχισμό, τη σκέψη και τελικά το σώμα, και πώς ενστερνιζόμενος τις διασυνδέσεις μεταξύ οργανικής και μη οργανικής ζωής, αυτή η επιρροή γίνεται όχημα για την επανεξέταση των μετασχηματιστικών συνυπάρξεων. Κατέχει πτυχίο Γραφικών Τεχνών από το Camberwell College of Art και μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στην Καλών Τεχνών από το Goldsmiths University of London. Ήταν αποδέκτης της υποτροφίας ARTWORKS 2023 του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και του απονεμήθηκε το βραβείο Startpoint το 2018. Έχει συμμετάσχει σε προγράμματα φιλοξενίας καλλιτεχνών όπως το Villa Bergerie και έχει παρουσιάσει τη δουλειά του διεθνώς σε γκαλερί και ιδρύματα όπως Εθνική Λυρική Σκηνή, Haus N Athen, Zabludowicz Collection, Gossamer Fog, Arebyte, Assembly Point, Beaconsfield, weekend, CAN, Outsight, Fotopub, Centre d'Art Contemporain Genève και Tower Hamlets Cemetery Park. Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε εκδόσεις και πλατφόρμες όπως artforum, kubaparis, ofluxo, saliva και aqnb. https://mariostamatis.com
12-13/4 2024
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: ΧΤΙΖΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ:
ΕΝΑ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΗ ΤΕΧΝΗ
ΜΕ ΤΟΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ, ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ ΚΑΙ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΒΑΣΙΛΗ ΜΠΑΛΑΣΚΑ
Φωτογραφίες: Στέφανος Τσακίρης
Περιγραφή: Σε αυτό το διήμερο εργαστήριο, ο εικαστικός, συγγραφέας και ακαδημαϊκός Βασίλης (Μπιλ) Μπαλάσκας θα εμβαθύνει στις βασικές αρχές και πρακτικές της κοινωνικά εμπλεκόμενης τέχνης / τέχνης για την κοινωνική αλλαγή ("socially engaged art" / "art for social change") μέσα από μια πληθώρα ιστορικών προσεγγίσεων, διαδραστικών στοιχείων και ανοιχτών συζητήσεων. Με βάση το καλλιτεχνικό του έργο, ο Μπαλάσκας θα φωτίσει τόσο τα προσωπικά όσο και τα συλλογικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν την τέχνη για την κοινωνική αλλαγή, προσφέροντας ένα ιδιαίτερο “αλφάβητο”-“οδηγό” στους συμμετέχοντες. Στο εργαστήριο, ο Μπαλάσκας θα παρουσιάσει σχετικά καλλιτεχνικά πρότζεκτ από την πλούσια διεθνή του εμπειρία (Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Η.Π.Α., Αυστραλία, Ιταλία, Ελλάδα, κ.α.), καθώς και πρότζεκτ άλλων καλλιτεχνών, επιμελητών και ακτιβιστών ως παραδείγματα / case-studies. Επιπλέον, στο πλαίσιο του διημέρου, οι συμμετέχοντες θα κληθούν να χρησιμοποιήσουν σε ομάδες και ατομικά τα ερεθίσματα και τις γνώσεις που θα τους παράσχει το εργαστήριο, προκειμένου να ενισχύσουν τις πρακτικές τους σε σχέση με την κοινωνικά εμπλεκόμενη τέχνη, όπως επίσης και τις εν γένει δεξιότητές τους ως δημιουργοί και επαγγελματίες στο χώρο του σύγχρονου πολιτισμού.
Σύντομο βιογραφικό: Ο Βασίλης (Μπιλ) Μπαλάσκας (γεν. 1983, Θεσσαλονίκη) είναι εικαστικός, συγγραφέας και ακαδημαϊκός με έδρα το Λονδίνο και την Κανμπέρα. Χρησιμοποιώντας διάφορα μέσα και τεχνικές, ο Μπαλάσκας διερευνά σύγχρονα πολιτικά ζητήματα και τις διασυνδέσεις τους με τον οπτικό πολιτισμό της παγκοσμιοποίησης. Έργα του έχουν εκτεθεί διεθνώς, σε περισσότερες από 150 γκαλερί, μουσεία, φεστιβάλ και δημόσιους χώρους. Το 2012, εκπροσώπησε τo Ηνωμένο Βασίλειο στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα του Λονδίνου και στο Maribor, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, ενώ το 2018 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην Έκθεση Μνήμης της Ιταλίας για τα 100 χρόνια από τη λήξη του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου. Επιπλέον, το 2018 επιλέχθηκε ως ένας από τους 4 νικητές των ετήσιων καλλιτεχνικών βραβείων του Ινστιτούτου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, ενώ έχει προταθεί για διάφορα διεθνή βραβεία. Δοκίμιά και άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε πολλά ακαδημαϊκά και πολιτιστικά έντυπα. Τα πιο πρόσφατα βιβλία του είναι τα ‘Fabricating Publics: The Dissemination of Culture in the Post-truth Era’ (Open Humanities Press, 2021) και ‘Institution as Praxis: New Curatorial Directions for Collaborative Research’ (Sternberg Press, 2020). Με αρχικές σπουδές στις οικονομικές επιστήμες (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης), κατέχει διδακτορικό τίτλο από το πρόγραμμα Critical Writing in Art and Design και μεταπτυχιακό τίτλο από το πρόγραμμα Communication Art and Design του Royal College of Art. Από το 2019, ο Μπαλάσκας είναι Διευθυντής Έρευνας, Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας στη Σχολή Τεχνών του Πανεπιστημίου του Kingston. https://www.billbalaskas.com/
5-6/4 2024
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ: ΤΟ ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Φωτογραφίες: Στέφανος Τσακίρης
Παρασκευή, 5 Απριλίου 18:00-21:00
17:30-18:00 ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ - ΕΓΓΡΑΦΗ 18:00-18:15 ΕΙΣΑΓΩΓΗ Beate Koehler - Διευθύντρια Goethe-Institut Thessaloniki, Λυδία Χατζηιακώβου - ArtBOX, επιμελήτρια Tale of X Cities / Space Mark, Σωτήρης Μπαχτσετζής - Αναπληρωτής Καθηγητής Θεωρίας Σύγχρονης Τέχνης και Επιμελητικών Πρακτικών, Επικεφαλής Πολιτισμού, Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας 18:15-19:00 ΜΟΥΣΕΙΑ & ΓΚΑΛΕΡΙ Ομιλητές: Δάφνη Βιτάλη - επιμελήτρια και δοκιμιογράφος. Επιμελήτρια στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα (ΕΜΣΤ), Νάγια Γιακουμάκη - Διευθύντρια του Ελληνικού Κέντρου στο Λονδίνο, Θούλη Μισιρλόγλου - Καλλιτεχνική Διευθύντρια MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Αλίκη Τσιρλιάγκου - Founder ArtSpark Consultants & Nitra Gallery 19:00-19:15 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ 19:15-20:00 ΦΟΡΕΙΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ Ομιλητές: Μαρίλη Κωνσταντινοπούλου, Δήμητρα Νικολού - Συνιδρύτριες και Διευθύντριες Προγράμματος, Artworks, Ναυσικά Παπαδοπούλου - Υπεύθυνη Χορηγιών, Εκδηλώσεων και Digital, Οργανισμός Πολιτισμού & Ανάπτυξης NEON, Άρτεμις Σταματιάδη - Διευθύντρια Outset Greece 20:00-20:50 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ RESIDENCIES Ομιλητές: Claudia Gehre - Επικεφαλής του προγράμματος εργαστηρίων και μέλος της επιμελητικής ομάδας του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης HALLE 14, Λειψία, Γιώτα Δημητρίου - Διευθύντρια, Ίδρυμα Γ&Α Μαμιδάκη, Άκης Κόκκινος - Ιδρυτής, DEO projects & ανεξάρτητος επιμελητής, Νεφέλη Μυρωδιά - Επικεφαλής του Onassis AiR 20:50-21:00 ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΑΦΤΕΡ: GALLERY VISIT DONOPOULOS FINE ART Εγκαίνια έκθεσης: Λία Καζάκου, "Μύχια Ύλη" Διεύθυνση: Αγίας Θεοδώρας 3, 546 23 |
Σάββατο, 6 Απριλίου
11:00-14:00 10:30 ΠΡΟΣΕΛΕΥΣΗ - ΕΓΓΡΑΦΗ 11:00-12:00 ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ & ΕΠΙΜΕΛΗΤΕΣ Ομιλητές: Πάνος Γιαννικόπουλος - επιμελητής, Βασίλης Ζωγράφος - εικαστικός, Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Εικαστικών & Εφαρμοσμένων Τεχνών - Σχολή Καλών Τεχνών ΑΠΘ, Γιάννης Παππάς - εικαστικός και περφόρμερ, Φώτης Σαγώνας - εικαστικός και αρχιτέκτων 12:00-12:15 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ 12:15-13:00 ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΧΩΡΟΙ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ Ομιλητές: Θεανώ Γιαννέζη, Εικαστικός & Διοργανώτρια εκθέσεων, Νίκος Κωστόπουλος, PHENO, Μαρία Λαζαρίδου, Κέλλυ Εφραιμίδου - beforelight 13:00-13:45 ΔΙΑΤΟΜΕΑΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Ομιλητές: Γιώργος Μαραζιώτης - εικαστικός, Έφη Χαλυβοπούλου - εικαστικός, ερευνήτρια και εκπαιδευτικός, Επικεφαλής Εικαστικών Τεχνών & Ιστορίας Τέχνης, Σχολή Καλών & Παραστατικών Τεχνών "Frances Rich" στο Deree, ACG - Έλλη Χρυσίδου - εικαστικός 13:45-14:00 ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΑΦΤΕΡ: GALLERY VISIT - NITRA GALLERY Εγκαίνια έκθεσης "Μέσα στο Δάσος" Καλλιτέχνες: Ζωή Κεραμέα, Γιώργος Κόντης, Κατερίνα Κότσαλα, Ναταλία Μαντά, Ζήσης Μπλιάτκας, Γιώργος Σταματάκης, Γιώργος Σταμκόπουλος, Κατερίνα Χάρου. Επιμέλεια: Αρετή Λεοπούλου Διεύθυνση: Φιλίππου 51, Ρωμαϊκή Αγορά ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΙΚΩΝ
|
15/3-17/5 2024
΄Εκθεση
Δάφνη Βλασίδου - "In the presence of Absence" & Μαρία Τσεσμελή - "Formations"
Οι δύο καλλιτέχνιδες, Δάφνη Βλασίδου και Μαρία Τσεσμελή, επιλέχθηκαν από επιτροπή ειδικών με βάση την ποιότητα του προτεινόμενου έργου και τη συνολική πρακτική τους. Τα έργα τους παρουσιάζονται ως δύο ατομικές εκθέσεις, αφήνοντας το κοινό να τα δει ανεξάρτητα ή να δημιουργήσει μεταξύ τους χαλαρές διασυνδέσεις.
Δάφνη Βλασίδου - "In the presence of Absence"
Η Δάφνη Βλασίδου δημιουργεί κολάζ από παλιές φωτογραφίες που βρίσκει σε παλαιοπωλεία. Στις συνθέσεις της, αυτές οι παλιές αναμνήσεις -που κάποτε αγαπήθηκαν αλλά στη συνέχεια απορρίφθηκαν και μετατράπηκαν σε τυχαία στιγμιότυπα ξεκομμένα από την αρχική τους σημασία- αποκτούν νέα αξία και συνειρμούς. Ο Roland Barthes περιγράφει τη δική του εκτίμηση για τη φωτογραφία στον Φωτεινό Θάλαμο (1980). Εστιάζει στην ερασιτεχνική φωτογραφία, με βάση όχι αισθητικές ή τεχνικές ιδιότητες, αλλά τη συναισθηματική τους επίδραση πάνω του. Ενώ το φωτογραφιζόμενο υποκείμενο μετατρέπεται σε αντικείμενο, σε φάντασμα, ο ίδιος ως παρατηρητής ζωντανεύει όταν έρχεται αντιμέτωπος με μια φωτογραφία που πυροδοτεί κάτι μέσα του. "Βλέπω, αισθάνομαι, επομένως προσέχω, παρατηρώ και σκέφτομαι." (σελ. 21, Vintage: Λονδίνο, 2000) Ανάλογαα, η Δάφνη δεν ενδιαφέρεται για τις φωτογραφίες καθεαυτές, αλλά για την επίδρασή τους στα μάτια και τις καρδιές των θεατών, σε σχέση με τις δικές τους αναμνήσεις. Τι μας λέει αυτό για τα δικά μας στιγμιότυπα και τις στιγμές που επιλέγουμε να αποθανατίσουμε, σε μια εποχή που φαίνεται ότι είμαστε αποφασισμένοι να φωτογραφίσουμε τη ζωή μας σε σημείο εξάντλησης, μετατρέποντας το κοινότοπο σε ξεχωριστό και μετά πάλι σε κοινότοπο;
Μαρία Τσεσμελή - "Formations"
Η Μαρία Τσεσμελή ξεκινάει από συμβάντα της επικαιρότητας που έχουν αφήσει το στίγμα τους στην κοινωνία, προκειμένου να διερευνήσει τα μεγάλα ζητήματα της ζωής και του θανάτου και πώς τα αντιμετωπίζουμε συλλογικά. Ακολουθώντας μια μακρά σειρά καλλιτεχνών που χρησιμοποιούν κείμενα για τις εικαστικές τους ιδιότητες, προσθέτει ένα συστατικό διαλογισμού, για την ίδια τη στιγμή που δημιουργεί το έργο, και για τον θεατή τη στιγμή που προσπαθεί να το αποκρυπτογραφήσει. Με έντονες αναφορές στη λογοτεχνία και σε συγγραφείς όπως ο Φραντς Κάφκα και ο Έντγκαρ Άλαν Πόε, η Μαρία χρησιμοποιεί λέξεις για να γεννήσει εικόνες, όχι στο χαρτί αλλά στο μυαλό του θεατή. Καθώς περιτριγυριζόμαστε ήδη από εικόνες που μας υπαγορεύουν τι να κάνουμε και πώς να σκεφτούμε, η Μαρία επιλέγει να μην δημιουργήσει η ίδια περισσότερες εικόνες, αλλά να μας αφήσει να φτιάξουμε τις δικές μας - κυριολεκτικές ή αφηρημένες, προσωπικές ή συλλογικές, καταφατικές ή διερευνητικές, επιφανειακές ή αναλυτικές.
Κείμενο: Λυδία Χατζηιακώβου
Δάφνη Βλασίδου - "In the presence of Absence"
Η Δάφνη Βλασίδου δημιουργεί κολάζ από παλιές φωτογραφίες που βρίσκει σε παλαιοπωλεία. Στις συνθέσεις της, αυτές οι παλιές αναμνήσεις -που κάποτε αγαπήθηκαν αλλά στη συνέχεια απορρίφθηκαν και μετατράπηκαν σε τυχαία στιγμιότυπα ξεκομμένα από την αρχική τους σημασία- αποκτούν νέα αξία και συνειρμούς. Ο Roland Barthes περιγράφει τη δική του εκτίμηση για τη φωτογραφία στον Φωτεινό Θάλαμο (1980). Εστιάζει στην ερασιτεχνική φωτογραφία, με βάση όχι αισθητικές ή τεχνικές ιδιότητες, αλλά τη συναισθηματική τους επίδραση πάνω του. Ενώ το φωτογραφιζόμενο υποκείμενο μετατρέπεται σε αντικείμενο, σε φάντασμα, ο ίδιος ως παρατηρητής ζωντανεύει όταν έρχεται αντιμέτωπος με μια φωτογραφία που πυροδοτεί κάτι μέσα του. "Βλέπω, αισθάνομαι, επομένως προσέχω, παρατηρώ και σκέφτομαι." (σελ. 21, Vintage: Λονδίνο, 2000) Ανάλογαα, η Δάφνη δεν ενδιαφέρεται για τις φωτογραφίες καθεαυτές, αλλά για την επίδρασή τους στα μάτια και τις καρδιές των θεατών, σε σχέση με τις δικές τους αναμνήσεις. Τι μας λέει αυτό για τα δικά μας στιγμιότυπα και τις στιγμές που επιλέγουμε να αποθανατίσουμε, σε μια εποχή που φαίνεται ότι είμαστε αποφασισμένοι να φωτογραφίσουμε τη ζωή μας σε σημείο εξάντλησης, μετατρέποντας το κοινότοπο σε ξεχωριστό και μετά πάλι σε κοινότοπο;
Μαρία Τσεσμελή - "Formations"
Η Μαρία Τσεσμελή ξεκινάει από συμβάντα της επικαιρότητας που έχουν αφήσει το στίγμα τους στην κοινωνία, προκειμένου να διερευνήσει τα μεγάλα ζητήματα της ζωής και του θανάτου και πώς τα αντιμετωπίζουμε συλλογικά. Ακολουθώντας μια μακρά σειρά καλλιτεχνών που χρησιμοποιούν κείμενα για τις εικαστικές τους ιδιότητες, προσθέτει ένα συστατικό διαλογισμού, για την ίδια τη στιγμή που δημιουργεί το έργο, και για τον θεατή τη στιγμή που προσπαθεί να το αποκρυπτογραφήσει. Με έντονες αναφορές στη λογοτεχνία και σε συγγραφείς όπως ο Φραντς Κάφκα και ο Έντγκαρ Άλαν Πόε, η Μαρία χρησιμοποιεί λέξεις για να γεννήσει εικόνες, όχι στο χαρτί αλλά στο μυαλό του θεατή. Καθώς περιτριγυριζόμαστε ήδη από εικόνες που μας υπαγορεύουν τι να κάνουμε και πώς να σκεφτούμε, η Μαρία επιλέγει να μην δημιουργήσει η ίδια περισσότερες εικόνες, αλλά να μας αφήσει να φτιάξουμε τις δικές μας - κυριολεκτικές ή αφηρημένες, προσωπικές ή συλλογικές, καταφατικές ή διερευνητικές, επιφανειακές ή αναλυτικές.
Κείμενο: Λυδία Χατζηιακώβου
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ ΕΚΘΕΣΗΣ
- Δάφνη Βιτάλη - επιμελήτρια και δοκιμιογράφος. Επιμελήτρια στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αθήνα (ΕΜΣΤ)
- Θούλη Μισιρλόγλου - επιμελήτρια. Καλλιτεχνική Διευθύντρια στο MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη
- Σωτήριος Μπαχτσετζής - επιμελητής, δοκιμιογράφος και εκπαιδευτικός. Αναπληρωτής Καθηγητής Θεωρίας Σύγχρονης Τέχνης και Επιμελητικών Πρακτικών, Επικεφαλής Πολιτισμού, Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
- Claudia Gehre - Επικεφαλής του προγράμματος εργαστηρίων και μέλος της επιμελητικής ομάδας του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης HALLE 14, Λειψία
- Έφη Χαλυβοπούλου - καλλιτέχνης, ερευνήτρια, επιμελήτρια και εκπαιδευτικός. Υπεύθυνη Εικαστικών Τεχνών και Ιστορίας της Τέχνης, Σχολή Καλών και Παραστατικών Τεχνών "Frances Rich" στο Deree, ACG
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
Γενικά
- Η πρόσκληση συμμετοχής απευθύνεται σε εικαστικούς καλλιτέχνες ή/και καλλιτεχνικές ομάδες με έδρα την Θεσσαλονίκη.
- Οι συμμετέχοντες πρέπει να:
- Είναι τελειόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών, ή απόφοιτοι (μέχρι 5 χρόνια πριν) ή καλλιτέχνες με αποδεδειγμένη καλλιτεχνική δραστηριότητα.
- Έχουν έδρα την Θεσσαλονίκη.
- Μην έχουν παρουσιάσει σε ατομική έκθεση το έργο τους. Η συμμετοχή σε ομαδικές εκθέσεις είναι επιθυμητή, αλλά όχι απαραίτητη.
- Το προτεινόμενο έργο πρέπει να είναι νέο ή να παρουσιάζεται στο κοινό για πρώτη φορά.
- Ηλικιακό όριο δεν υπάρχει, αρκεί οι υποψήφιοι να εμπίπτουν σε μια από τις παραπάνω κατηγορίες.
Παροχές
- Επιλέγονται 2 εικαστικοί καλλιτέχνες για να εκθέσουν το έργο τους στον εκθεσιακό χώρο του Goethe-Institut Thessaloniki τον Μάρτιο-Απρίλιο του 2024.
- Παρακάτω μπορείτε να δείτε ενδεικτικές φωτογραφίες και κατόψεις του χώρου.
- Η επιλογή γίνεται από διεθνή επιτροπή ειδικών.
- Βασικό κριτήριο για την επιλογή είναι η ποιότητα του προτεινόμενου έργου.
- Το πρόγραμμα προσφέρει:
- Το ποσό των 800 ευρώ για έξοδα παραγωγής του κάθε καλλιτέχνη.
- Το ποσό των 400 ευρώ για αμοιβή του κάθε καλλιτέχνη.
- Τα ποσά περιλαμβάνουν φόρους και νόμιμες κρατήσεις.
- Το πρόγραμμα προσφέρει επίσης:
- Επιμέλεια της έκθεσης από την επιμελήτρια του Tale of X Cities, Λυδία Χατζηιακώβου
- Τεχνική υποστήριξη για το στήσιμο της έκθεσης.
- Επικοινωνία & προβολή της έκθεσης στα μέσα.
- Εκδήλωση εγκαινίων.
- Επαγγελματική καταγραφή (φωτογραφία, βίντεο) της έκθεσης και των εγκαινίων.
Τρόπος υποβολής πρότασης
- Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να συμπληρώσουν την φόρμα υποβολής πρότασης που θα βρουν εδώ.
- Η φόρμα υποβολής και όλα τα στοιχεία πρέπει να είναι στα Αγγλικά, γιατί η επιτροπή επιλογής είναι διεθνής. Τα ονόματα της επιτροπής θα ανακοινωθούν σύντομα.
- Στη φόρμα υποβολής θα πρέπει να επισυνάπτεται η πρόταση, σε ένα αρχείο pdf που δεν θα ξεπερνάει τα 5 GB και θα περιλαμβάνει τα εξής:
- Σύντομο βιογραφικό στα Αγγλικά.
- Δήλωση καλλιτέχνη στα Αγγλικά (artist statement, ως 250 λέξεις).
- Δείγμα προηγούμενης δουλειάς: ως 5 έργα με επεξηγηματικές λεζάντες στα Αγγλικά (τίτλο, χρονιά, διαστάσεις, υλικό, σύντομη περιγραφή αν κρίνεται απαραίτητη).
- Προτεινόμενο έργο: σύντομη περιγραφή στα Αγγλικά — 500-1000 λέξεις, φωτογραφίες ή/και προσχέδια — ως 10 εικόνες.
- Ελλιπείς υποβολές δεν θα γίνουν δεκτές.
- Προθεσμία υποβολής: 10 Δεκεμβρίου 2023.
Χρονοδιάγραμμα
- Υποβολή προτάσεων: ως 10 Δεκεμβρίου 2023
- Επιλογή προτάσεων: Ιανουάριος 2024
- Έκθεση: 15 Μαρτίου - 27 Απριλίου 2024
- Επιμορφωτικό πρόγραμμα: 5-6 και 12-13 Απριλίου 2024